Meditatie leert je om je geest te kalmeren, concentratie te ontwikkelen en het bewustzijn te vergroten. Met een groter bewustzijn van je denkpatronen en emotionele gewoonten, leer je om op een meer objectieve en bekwame manier naar jezelf en je omgeving te kijken. Dit helpt je om prettiger met het leven om te gaan. Je gaat emoties beter begrijpen en je kan je impulsiviteit en reactiviteit steeds beter doorbreken.
Een ander resultaat is een scherpere focus. Meditatie kan je vermogen om te focussen en te concentreren vergroten. Het kan je helpen je geest te herstellen om slechte gewoontes te doorbreken en afleiding te vermijden.

>Wetenschappelijke onderzoeken tonen positieve effecten aan op de hersenen. Hersendelen die worden geassocieerd met stress, angst, geheugen en compassie. Angst neemt af, geheugen verbetert en vriendelijkheid neemt toe. Dit verlaagt de bloeddruk en verbetert het immuunsysteem en bevordert het genezingsproces.
> Meditatie kan mensen helpen om te gaan met ADD/ADHD, PTSS, chronische pijn en andere aandoeningen.
>Het kan ook helpen bij het verlichten van slaapproblemen en slapeloosheid.n

Voorbeelden van mentale voordelen:
> Gevoel van geluk/ gemoedsrust
> Minder emotionele reactiviteit; minder intense negatieve emoties en dramatische stemmingswisselingen
> Meer inlevingsvermogen
> Meer creativiteit en zelfontplooiing
> Verhoogd perceptievermogen en gevoeligheid
> Afname van acute en chronische angst

Voorbeelden van fysieke voordelen:
> Lagere hartslag
> Lagere bloeddruk
> Sneller herstel van stress
> Verlaagd cholesterol niveau
> Diepere en langzamere ademhaling
> Ontspanning van de spieren
> Minder intensieve pijn