Routine met mediteren

Net als bij sport en het bespelen van een instrument is structurele herhaling nodig om fysiek fit te worden en te blijven. Met meditatie train je de geest om mentaal fit te blijven en dit vraagt om structurele herhaling. Met name tijdens de eerste weken is training erg belangrijk om routine op te kunnen bouwen en concrete verandering te ervaren.
Daarbij wil je waarschijnlijk geen Dag-meditatie missen omdat deze 48 uur beschikbaar is (tijdens het 30 Dagen programma) en iedere dag over een nieuw onderwerp gaat.

Kies een rustige plek

Kies een vaste plek waar je rustig kan zitten en laat je huisgenoten/ gezinsgenoten weten dat je even niet gestoord wilt worden. Geluiden kunnen de concentratie en daarbij de verdiepende inzichten sneller verstoren. Toch zal je merken dat geluiden en andere invloeden van buiten steeds minder verstorend werken op je geest naarmate je meer ervaring opdoet.

Blijf vriendelijk naar jezelf

In het begin vraag je je natuurlijk steeds af of je het wel goed doet. De meest voorkomende valkuil is waarschijnlijk het veroordelen van je eigen meditatie. Dit staat namelijk haaks op het uitgangspunt van mediteren waarin je ruimte, acceptatie en rust laat ontstaan.

Het is één van de grote tegenstrijdigheden van meditatie dat je pas van de voordelen kunt profiteren als je al je verwachtingen loslaat en de dingen accepteert zoals ze zijn.

Kijk naar je smoesjes

Naast twijfel kan bijvoorbeeld uitstel je meditatie tot stilstand brengen. Als je ook op andere terreinen in je leven uitstelgedrag laat zien, dan heb je nu de kans om verder te kijken dan de gebruikelijke smoesjes en op onderzoek te gaan naar de diepere gevoelens en zorgen van dit patroon. Neem dus de tijd om echt eerlijk te vragen wat er precies voor zorgt dat je je plannen niet uitvoert.
Misschien ervaar je ergens een gevoel van angst, verveling of twijfel over de waarde van meditatie. Is er een stuk in jezelf die de positieve kans, die meditatie je geeft, niet wil benutten? Wees eerlijk naar jezelf en probeer niet direct je eigen gedrag en denkwijze te veroordelen. Het is allemaal onderdeel van het proces.

Herinner jezelf er ook aan waarom je begon met mediteren. Door jezelf te herinneren, kan je namelijk weer het enthousiasme ervaren van toen je had besloten om mee te doen.

Bekijk de Eerste Hulp

Heb je vragen over andere uitdagingen tijdens het mediteren?
Kijk dan even naar de 30NOW Eerste Hulp voor een overzicht met veel genoemde uitdagingen. 30NOW Eerste Hulp is zichtbaar op iedere meditatie-pagina.