Op zoek naar het ongerijmde
Marjan Beijering
Uitgeverij: Asoka
Biografie van Janwillem van de Wetering, die in 1971 debuteerde met ‘De Lege Spiegel’, over zijn ervaringen in een zenklooster in Japan, eind jaren vijftig.
Janwillem van de Wetering toog in 1958 als zinzoekende twintiger naar het Verre Oosten en debuteerde in 1971 met De lege spiegel. Hij werd beroemd met zijn serie politieromans over Grijpstra en De Gier. Daarin verwerkte hij zijn levensfilosofie in een ‘voor de verkoop geschikt artikel’. Hij was een veelgelezen auteur en een graag geziene gast in de media, waar zijn avontuurlijke leven een dankbaar gespreksonderwerp was.
Grijpstra en de Gier werd in 2004 bewerkt tot een televisieserie en in het buitenland is Van de Wetering nog steeds een van de meest verkochte Nederlandse schrijvers. In boeddhistische kringen wordt zijn zentrilogie nog regelmatig gelezen.
In deze biografie wordt de vraag gesteld of Van de Wetering een koopman of een zendeling was. Uit krantenartikelen, weblogs en documentaires komt het beeld naar voren van een vrijdenker die slaagde in veel van wat hij ondernam. Maar hij was ook een complexe persoonlijkheid die voortdurend op zoek was naar een manier om zijn onrust te bezweren. Hij schreef daarover met stijl, humor en intelligentie. De belangrijkste boodschap die het boeddhisme hem leerde was: onthechting is fijnzinnig, onverschilligheid stompzinnig.
Proloog 9
Deel I – Eenrustelozeziel, 1931-1959
1. Jeugdjaren 19
2. Een jongen die tegen alles inging 37
3. Misschien word ik opnieuw geboren als ik schrijf 49
4. Kloosterleven 71
Deel II – Wat eindigt begint, 1960-1975
5. Familieleven 99
6. In Amsterdam 111
7. Beginnend schrijver 131
Deel III – Van roem krijg je een bolle kop, 1976-1986
8. Zonder zen geen schrijven 157
9. Roem 183
10. Waar zijn we aan begonnen 205
Deel IV – Zuivere leegte, 1987-2008
11. Een ander leven 227
12. Thank you, I’m done here 249
Naschrift 269
Overzicht van Nederlandse uitgaven 273
Bronnen en literatuuropgave 279
Bibliografie 283
Dankwoord 291
Noten 202
Marjan Beijering werkt sinds 1998 als zelfstandig historicus. Ze studeerde maatschappijgeschiedenis in Rotterdam, werkte als journalist, docent geschiedenis en zette erfgoed-projecten op. Ze ontdekte het werk van Van de Wetering toen ze zelf begon te mediteren. Voor deze biografie deed ze onderzoek in archieven en sprak ze met familieleden, vrienden en uitgevers in Nederland en in de Verenigde Staten. Ook bezocht ze het klooster in Kyoto waar Van de Wetering eind jaren vijftig verbleef.
7 juli 2021 van 20:00 tot 21:00
30NOW.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk onze voor meer informatie.
×We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
30NOW.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om inzicht te krijgen in de werking, de effectiviteit van het platform en om bepaalde functionaliteiten te kunnen aanbieden. De daarmee verzamelde gegevens worden niet gebruikt om activiteiten van individuele gebruikers te volgen.
Goed overzicht van de VdW biografie. Jammer dat de interviewer met zijn vragen telkens de richting van zen en het boeddhisme probeert te zoeken. Uiteindelijk weet Marjan Beijering zich hieraan naar mijn idee niet voldoende te onttrekken en lijkt het uiteindelijk of zij het boek vooral heeft geschreven in het kader van boeddhisme-onderzoek via persoonsgerichte geschiedschrijving. Asoka een boeddhistische uitgeverij en heeft tezamen met de biografie Van de Weterings zen-“triologie” heruitgegeven, maar op deze manier krijgt de ideologische promotie naar mijn idee iets teveel nadruk. Ik vermoed zelfs dat er een verband is tussen deze nadruk en het feit dat het boek nagenoeg geen media-aandacht heeft gekregen. Ook de vermelding op de achterkaft dat Beijering via een meditatiegroepje in contact is gebracht met de schrijver VdW helpt daarbij niet. Er zijn nogal veel mensen voor wie “spiritualiteit” geen positieve betekenis heeft en VdW was in dat opzicht ook zeker “respectloos”.… Lees verder »